Benvolgudes i benvolguts,

Avui entra en vigor la RESOLUCIÓ SLT/2546/2020, de 15 d’octubre, per la qual s’adopten noves mesures en matèria de salut pública per a la contenció del brot epidèmic de la pandèmia de COVID-19 al territori de Catalunya, publicada pel Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC).

Aquesta normativa estableix noves mesures en matèria de salut pública, ja que a Catalunya hi ha moltes zones que presenten brots complexos i que s’ha intensificat de manera clara i progressiva la transmissió comunitària de la COVID-19 a tot Catalunya, amb una taxa d’incidència acumulada que es troba per sobre dels 250 casos per 100.000 habitants els darrers 14 dies. La situació és compromesa per al sistema sanitari, amb un augment generalitzat a tot el territori dels ingressos en hospitalització convencional i a les unitats de cures intensives.

La resolució fonamenta aquestes mesures per a la contenció del brot epidèmic de la pandèmia de COVID-19 a Catalunya. Les mesures en matèria de salut pública, són aquestes:

A) MESURES A L’ÀMBIT LABORAL

Mesures especials en matèria de salut pública
• Mentre estigui vigent aquesta Resolució o, en el seu cas, la resolució que n’estableixi la pròrroga, deixen sense efecte, en tot allò que s’hi oposin altres Resolucions anteriors i les Resolucions d’àmbits territorials inferiors.
• Aquestes mesures s’entenen sense perjudici de la vigència d’altres i, en concret, de la Resolució SLT/2056/2020, d’11 d’agost, per la qual es prorroguen les mesures especials en matèria de salut pública relacionades amb el consum de begudes alcohòliques per a la contenció del brot epidèmic de la pandèmia de COVID-19.
• Les mesures contingudes en aquesta Resolució són aplicables a totes les persones que es trobin i circulin a Catalunya, així com a les persones titulars de qualsevol activitat econòmica, empresarial o establiment d’ús públic o obert al públic ubicat en aquest àmbit territorial.

Mesures de prevenció i higiene en els centres de treball
• Sens perjudici del compliment de la normativa de prevenció de riscos laborals i de la resta de normativa laboral aplicable, les persones titulars de centres de treball, públics i privats, han d’adoptar, entre d’altres, les mesures següents:
• a) Promoure les mesures organitzatives i tècniques que permetin limitar al màxim la mobilitat de persones treballadores, prioritzant el treball a distància, el teletreball, les reunions telemàtiques, o bé, altres mesures quan la mobilitat és imprescindible, com horaris d’entrada i sortida esglaonats, flexibilitat horària, o similars.
• b) Quan no sigui possible prioritzar el treball a distància, adoptar mesures organitzatives en les condicions de treball, de forma que es garanteixi el manteniment de la distància de seguretat interpersonal mínima. I quan això no sigui possible, han de proporcionar-se a les persones treballadores els equips de protecció adequats al nivell del risc.
• c) Adoptar mesures de neteja i desinfecció adequades a les característiques dels centres de treball i intensitat d’ús, així com garantir la ventilació dels espais i edificis, d’acord
amb els protocols que estableixin en cada cas les autoritats sanitàries, i en especial, dels espais comuns dels centres de treball, restringint o esglaonant el seu ús per evitar aglomeracions, intensificant la neteja de superfícies, establint que en les zones de descans permetin el distanciament entre persones o establint zones d’entrada i sortida diferenciades, entre d’altres.
• d) Posar a disposició de les persones treballadores aigua i sabó, o gels hidroalcohòlics o desinfectants amb activitat viricida autoritzats, per a la neteja de mans.
• e) L’ús de la mascareta és obligatori en l’entorn laboral quan l’espai de treball és d’ús públic o obert al públic, d’acord amb la Resolució SLT/1648/2020, de 8 de juliol, per la qual s’estableixen noves mesures en l’ús de mascareta per a la contenció del brot epidèmic de la pandèmia de la COVID-19 o bé, quan hi ha desplaçaments per l’interior del centre de treball. En el cas d’espais de treball tancats al públic, un cop la persona treballadora estigui al seu lloc de treball i fent tasques que no comporten mobilitat no serà obligatori el seu ús sense perjudici de les recomanacions específiques que puguin adoptar els serveis de prevenció de les empreses.
• f) Adoptar mesures per evitar la coincidència massiva de persones, tant de les persones treballadores com de les clients o usuàries, durant les franges horàries en què es prevegi més afluència.

Empreses de serveis i comerç minorista
• Les empreses no poden oferir serveis que impliquin un contacte personal proper, tret que sigui un servei essencial, sanitari o sociosanitari. Queden exclosos d’aquesta previsió els serveis de perruqueria, els quals poden oferir, únicament, les activitats relacionades amb la higiene del cabell.
• La prestació de serveis s’ha de fer, en la mesura que sigui possible, sense contacte físic amb els clients.
• L’obertura al públic dels establiments i locals comercials minoristes que tinguin una superfície útil d’exposició i venda superior a 400 metres quadrats resta condicionada a establir sistemes de control de l’accés i de l’aforament en temps real, ja sigui a través de personal o de mitjans de telecontrol, així com a la definició de circuits i fluxos de mobilitat regulats, i es restringeixi l’accés als emprovadors a un màxim d’una persona per cabina.
• En els centres comercials, galeries comercials o recintes comercials s’han d’establir sistemes de control d’aforament i de fluxos, en els termes abans indicats, als establiments i locals que s’hi troben ubicats i també als accessos dels propis centres comercials, galeries comercials o recintes comercials. Es restringirà l’accés i l’ús de les zones recreatives, com ara zones infantils, ludoteques o àrees de descans.
• En tot cas, els establiments i locals comercials minoristes han de complir els requisits següents:
• a) Que es redueixi al 30% l’aforament total permès per llicència o autorització de l’activitat, tret dels establiments comercials minoristes d’alimentació, de begudes, de productes higiènics, d’altres productes de primera necessitat, farmàcies, ortopèdies, òptiques i centres de veterinària, que han de reduir al 50% el seu aforament total permès. En el cas d’establiments distribuïts en diverses plantes, la presència de clients en cadascuna d’elles haurà de guardar aquesta mateixa proporció. La mateixa reducció d’aforament és d’aplicació a les zones comunes i de pas dels centres comercials, galeries comercials o recintes comercials. En qualsevol cas, s’haurà de garantir una distància mínima d’1,5 metres entre clients. En els locals comercials en què no sigui possible mantenir aquesta distància, es permetrà únicament la permanència dins del local d’un client.
• b) Es poden establir sistemes de recollida al local dels productes adquirits per telèfon o via internet, sempre que garanteixin una recollida esglaonada que eviti aglomeracions en interior del local o en el seu accés, i també sistemes de repartiment a domicili. En la mesura que sigui possible, el lliurament evitarà el contacte directe amb el client mitjançant recollida a la porta o al cotxe, inclòs el menjar preparat.
• c) Aquests establiments han d’aplicar de manera rigorosa les mesures higièniques, de prevenció i de seguretat establertes per fer front a la COVID-19 en el Pla sectorial de comerç.

Activitats d’ hosteleria i restauració
• Es suspenen les activitats de restauració, en tot tipus de locals i establiments. Només es poden prestar mitjançant serveis d’entrega a domicili o recollida a l’establiment amb cita prèvia. Resten exclosos d’aquesta suspensió els restaurants dels hotels i altres allotjaments turístics, que poden romandre oberts sempre que sigui per a ús exclusiu dels seus clients, sens perjudici que també puguin prestar serveis d’entrega a domicili o recollida a l’establiment amb cita prèvia. També resten exclosos d’aquesta suspensió els serveis de restauració integrats en centres i serveis sanitaris, sociosanitaris i socials, incloent-hi les activitats de lleure infantil i juvenil, els menjadors escolars, i els serveis de menjador de caràcter social.
• En els establiments hotelers, l’aforament dels espais comuns es limita al 50% de l’aforament autoritzat, el qual estarà identificat en cartells visibles.

Activitats docents, activitats de lleure infantil i juvenil (incloses les extraescolars) i activitats d’intervenció socioeducativa (serveis d’intervenció socioeducativa i centres oberts)
• Es poden dur a terme les activitats docents, les activitats de lleure infantil i juvenil (incloses les extraescolars) i les activitats d’intervenció socioeducativa (serveis d’intervenció socioeducativa i centres oberts), incloent-hi el transport escolar.

Activitats docents universitàries
• En l’àmbit de les universitats catalanes, la docència teòrica presencial passa a format virtual. La resta d’activitats, extremant les mesures de protecció, es mantenen. La presència del personal docent i d’administració i serveis s’ha d’adequar a les necessitats de l’activitat que les universitats determinin.

Congressos, convencions, fires comercials i festes majors
• Es suspenen la celebració presencial de congressos, convencions, fires comercials i festes majors.
• Els mercats no sedentaris poden mantenir la seva activitat condicionada a una reducció al 30% de la capacitat d’aforament màxim del recinte.

Inspecció i règim sancionador
• Correspon als Ajuntaments i a l’Administració de la Generalitat de Catalunya, les funcions de vigilància, inspecció i control de les mesures establertes en aquesta Resolució. L’incompliment de les mesures recollides en aquesta Resolució és objecte de règim sancionador d’acord amb el Decret llei 30/2020.

Efectes
• Aquesta Resolució deixa sense efectes la Resolució SLT/2480/2020, de 8 d’octubre, per la qual es prorroguen les mesures especials en matèria de salut pública per a la contenció del brot epidèmic de la pandèmia de COVID-19 en el territori de Catalunya.

B) INFORMACIÓ ADICIONAL: MESURES QUE NO AFECTEN DIRECTAMENT A L’ÀMBIT LABORAL

Desplaçaments personals
• Es recomana que els desplaçaments fora del domicili es limitin en la mesura del possible, així com la circulació per les vies d’ús públic.
• En tot cas, a més de les mesures essencials de distanciament, higiene i protecció a través de mascareta, es recomana adoptar una estratègia de desplaçaments basada en les “bombolles de convivència” o la “bombolla ampliada”, la qual cosa afavoreix una sociabilitat i un suport adaptada al moment epidèmic actual. El concepte de bombolla fa referència a un grup de persones que es relacionen entre si generant un espai de confiança i seguretat.
• La “bombolla de convivència” fa referència al grup de persones que conviuen sota el mateix sostre. Pot incloure també persones cuidadores i/o de suport imprescindibles per prevenir conseqüències negatives de l’aïllament social. El grup ha de ser el més estable possible. Els contactes fora de la “bombolla de convivència” s’han de limitar, tant com sigui possible, a les persones que integren la “bombolla ampliada”.
• La “bombolla ampliada” fa referència al grup de persones de la “bombolla de convivència” més un(s) altre(s) grup(s) acotat de persones, sempre les mateixes, i amb les quals es pot relacionar la “bombolla de convivència” amb diferents finalitats (relacions familiars, laborals, escolars, recreatives). El grup ha de ser el més estable possible.

Reunions i/o trobades (familiars i de caràcter social)
• Es prohibeixen les trobades i reunions de més de sis persones, llevat que pertanyin a la “bombolla de convivència” tant en l’àmbit privat com en l’àmbit públic.
• En les reunions que concentrin fins a sis persones en espais públics no es permet el consum ni d’aliments ni de begudes. No es consideren incloses en aquesta prohibició: les persones que estiguin desenvolupant una activitat laboral, les activitats de culte, els actes religiosos i cerimònies civils, inclosos casaments, serveis religiosos, cerimònies fúnebres, ni els mitjans de transport públic. Tampoc s’hi inclouen les activitats docents (incloses les universitàries), les activitats de lleure infantil i juvenil (incloses les extraescolars i l’esport escolar) i les activitats d’intervenció socioeducativa (serveis d’intervenció socioeducativa i centres oberts), incloent-hi el transport escolar, les activitats esportives federades, activitats culturals, d’arts escèniques i musicals, cinema o exposicions en recintes estables, com ara teatres, cinemes, carpes de circ o similars, sempre que es compleixen les indicacions de l’apartat 8 d’aquesta Resolució.
• Les biblioteques, arxius, museus i monuments han de romandre oberts.
• En les reunions i/o trobades no hi poden participar persones que tinguin símptomes de COVID-19 o que hagin d’estar aïllades o en quarantena per qualsevol motiu.
• Aquesta limitació no és aplicable al dret de manifestació i de participació política, el qual podrà ser exercit en les condicions que determini l’autoritat competent, i sense perjudici del compliment de les limitacions establertes amb caràcter general per les autoritats sanitàries en els espais públics.

Actes religiosos i cerimònies civils
• Els actes religiosos i cerimònies civils, inclosos casaments, serveis religiosos, cerimònies fúnebres, han de limitar l’assistència al 50 % de l’aforament.

Ús del transport públic
• El transport públic ha de mantenir la seva oferta al 100%, només pot reduir l’horari nocturn. L’oferta d’hora punta s’ha de mantenir entre les 6:00 hores i les 9.00 hores del matí dels dies laborables.
• Els usuaris del transport públic, s’han d’abstenir d’activitats que comportin treure’s la mascareta, com menjar.
• Els operadors del transport públic utilitzaran els seus mitjans de difusió per a informar clarament les persones usuàries de les indicacions d’autoprotecció que han de seguir. A més, Els operadors del transport públic amb estacions que estiguin en espais tancats hi disposaran dispensadors de gel hidroalcohòlic.

Activitats culturals, d’espectacles públics, recreatives i esportives
• Es poden dur a terme les activitats culturals d’arts escèniques i musicals, cinema o exposicions en recintes estables tant espais tancats, com ara teatres, cinemes, auditoris o similars, com a l’aire lliure en els espais especialment habilitats per a la realització d’espectacles públics, sempre que en tots els casos anteriors tot el públic assisteixi amb seients preassignats i registre de dades de contacte i es garanteixi que no se supera el 50% de la capacitat màxima permesa per llicència o autorització de l’activitat.
• Per a les activitats culturals esmentades, així com per als espectacles públics i les activitats recreatives autoritzades a l’obertura, s’estableix l’horari de tancament a les 23:00 h.
• Quant a les activitats de bar, restaurant o restaurant bar que es duguin a terme en els locals i establiments on se celebrin aquests espectacles i activitats recreatives musicals, es poden prestar exclusivament de conformitat amb el que disposa el primer paràgraf de l’apartat 10.
• Les instal·lacions i els equipaments esportius es poden utilitzar sempre que es garanteixi no superar el 50% de l’aforament, que hi hagi control d’accés. Queda prohibida la utilització d’equipaments esportius que no estiguin supervisats. No es troben afectats per aquestes prohibicions les instal·lacions i els equipaments esportius destinats a la tecnificació i al rendiment esportiu.
• S’estableix l’ajornament de totes les competicions esportives previstes de ser realitzades a Catalunya durant el període de vigència d’aquesta Resolució, a excepció de les competicions oficials d’àmbit estatal, internacional i professionals.
• Se suspèn l’obertura al públic dels parcs i fires d’atraccions, incloent-hi tot tipus d’estructures no permanents desmuntables. Així mateix, es prohibeix l’obertura d’establiments d’activitats lúdiques infantils privades en espais tancats.
• Els parcs i jardins de titularitat pública i les àrees de joc infantils poden romandre oberts. No es permet l’ús d’aquests espais a partir de les 20 hores.

Activitats relacionades amb el joc
• Es suspenen les activitats de salons de jocs, casinos i sales de bingo.

Mesures de coordinació i seguiment policial
• Les Policies Locals de Catalunya remetran diàriament un informe, pel de fer un seguiment i avaluació, tan quantitativa com qualitativa, de les mesures adoptades en el marc de les resolucions vigents així com de les incidències rellevants que puguin produir-se.